Van Hoensbroek tot Steyl

Hoensbroek
In 1976 werd in museum Kasteel Hoensbroek het Limburgs Schutterij Museum (LSM) gevestigd. Het werd dat jaar door gouverneur mr. dr. Charles van Rooy geopend. Aan de opening was een periode van meer dan drie jaar collectioneren en beschrijven van schuttersschatten vooraf gegaan. Drs. Jean Walraven had hierin het voortouw genomen.

Stramproy
In 1989 vond de opening van het LSM plaats in schuttersdorp Stramproy. Na enige strubbelingen in Hoensbroek had de Stichting Steun aan het Schutters- en Gildewezen (SAS), waar het museum onder viel, besloten tot een verhuizing.
Een brand in het sociaal-cultureel complex – niet het museum – deed de gemeente Stramproy in 1995 besluiten het complex te slopen, waardoor het museum zijn onderkomen verloor.

Steyl
In 1999 was er een tijdelijke expositie ‘Koning, Keizer, Bieleman’ in het koetshuis van de Botanische Tuin Jochemhof te Steyl.                                       Het was een opstapje naar een definitieve vestiging in die plaats.

Harry Thissen had de Garde Tegeliers en de voormalige gemeente Tegelen weten te bewegen de vestiging van het museum in Steyl mogelijk te maken. Hiertoe werd een afzonderlijke stichting opgericht. De opening van het museum vond plaats op 25 augustus 2001. Het LSM werd gevestigd in het voormalig kloostergebouw Oud Sankt Gregor.

Hier vond op 10 april 2008 de verwoestende brand plaats die een einde maakte aan het museum op die locatie.

Op 10 april 2016 werd het nieuwe Limburgs Schutterij Museum geopend in het voormalige kerkgebouw te Steyl. Deze aan de eredienst onttrokken parochiekerk van Steyl was toegewijd aan Sint-Rochus.